MarijkeVerhasselt.reismee.nl

Dagelijks leven deel 2

In het dorp waar de werkmannen wonen passeren we elke ochtend hele kudde's schapen en geiten en mensen met een stok en mensen met emmers. Nu hebben we er ook een theorie over: volgens ons heeft het dorp een paar herders die met de schapen wandelen, en brengen ze de dieren elke ochtend naar het dorp waar de 'eigenaars' ( de mensen die te wachten staan met een stok) hun schapen eruit halen en melken. Helaas is dat te moeilijk om in het Bulgaars aan onze werkmannen te vragen ;-).

Het werk gaat weer slechter: we zijn vandaag aan ons laatste transect begonnen, maar daarin zit een kei harde laag van ongeveer een meter dik. Echt afzien voor de mannen, al kunnen ze wel met het 'beton' lachen. Het is ook groot feest als ze er een keer doorgeraakt zijn, maar dat duurt wel een tijdje !! Vandaag heeft het mijn werkman 2,5 uur gekost om 1 m diep te boren ... Hij werd er zelf triestig van, want hij beeldde uit dat hij normaal op dezelfde tijd 10 meter boort ... Helaas. Ze vinden ons ondanks al het kei harde werk toch nog steeds 'zeer aardige meisjes' (in het Bulgaars en fonetisch: 'choubo mumitsji).

Vandaag had Milcho ook weer een gigantisch kado bij: maar liefst 8 komkommers en 2 trossen druiven. Stiekem kwam het wel goed uit, want we gingen niet naar de winkel vandaag en de komkommers waren op.

De zon schijnt nog altijd kei hard, en het is snikheet ! Vandaag was het 33° en geen wind = doodgaan! Maar als we thuiskomen doen we onze start-to-jump (we zitten in week 5, sessie 1 zijnde 850 sprongen, 200 buikspieroefeningen en nog eens 50 rugspieroefeningen) en springen we in ons ijskoude zwembad.

Ontbijten doen we ondertussen binnen omdat het nog veel te donker is en omdat ons ochtendhumeur het niet toelaat nog verder met onze borden enz te lopen. De rest van de maaltijden zijn standaard buiten en dat is toppie :-) !