MarijkeVerhasselt.reismee.nl

Topreis

Onze eerste nacht in Sofia hebben we in een heel gezellig hostel geslapen. Mensen van overal en we kregen een bord wat leek op spaghetti aangeboden. De mensen daar waren ook super vriendelijk. De volgende dag hebben we de bus naar het Rila klooster genomen. Heel mooi! Daar hebben we dan een Australische vrouw leren kennen die 11 maanden door Europa ging reizen. Zij is dan ook meegegaan op onze wandeltocht naar de 7 meren.

Om 7 u vertrokken aan het klooster en om 17 u aangekomen aan onze hut (X. Sedem Ezera = hut van de 7 meren). Echt een hele mooie wandeling, maar ook loodzwaar want we hadden onze hele rugzak met een inhoud goed voor 9 dagen op onze rug. Tijdens de wandeling werden we ook vergezeld door 2 honden. Zij zijn de hele weg meegelopen tot aan de meren en dan waren ze plots verdwenen. Wanneer er mensen waren blafte ze, en ze joegen ook de vogels op ons pad weg. Aan de hut kreeg ik een ‘birthday diner'; zijnde pakjessoep, brood en pasta in teveel water MAAR het was verrukkelijk. Voor de wc moesten we 5 min wandelen, er was geen douche en de bedden leken op hangmatten. De volgende dag zijn we naar een stoeltjes lift gewandeld en daarna met de bus naar Bansko gereden.

In Bansko hadden we echt een luxe ski resort!! Groot appartement, binnentuin met buitenzwembad en ligstoelen en een binnenzwembad. Ook het ontbijt was luxueus! We zijn ook heel sjiek gaan eten daar voor nog geen 10€ per persoon met slaatje, fles wijn, hoofdgerecht en dessert. Hier zijn we enkele dagen gebleven om in het Pirin gebergte te gaan wandelen, het gezellige stadje te bezoeken en om een avond naar een openlucht opera te gaan. In het dorp/stadje zijn we ook eens echte Bulgaarse keuken gaan proeven: stoofpotjes van konijn, varken of kip: HEERLIJK en geserveerd in leuke potjes.

Van Bansko zijn we dan naar Melnik doorgereisd. Een grappig weetje van de busrit naar daar: buschauffeurs spreken geen woord Engels, maar vinden ons toch altijd heel leuk. We waren met zijn drietjes aan het meezingen met de muziek en dan draaide hij plots het volume uit: stop de band ronde dus.

Melnik is echt ‘pittoresk'. Een heel kleine stad in een ravijn gebouwd, omgeven door zandpiramiden. We zijn er door de zandpiramiden naar het oudste klooster van Bulgarije gewandeld (Rojen klooster) en vandaar het plaatselijke vervoer, zijnde een kleine gezinsauto met 6 personen in, terug naar Melnik genomen. Hou er ook rekening mee dat Bulgaren nogal dik zijn ... We hebben in Melnik ook nog 2 wijnkelders bezocht: VRESELIJK! Echt de vieste wijn ooit gemaakt: een witte wijn stonk naar salami en proefde daar ook naar, de rode wijn leek alsof je op een stuk hout aan het kauwen was. Daarom zijn we maar een vieruutje gaan eten in het dorp: een pannenkoek met een fles champagne (prijs = 6€). Het leven is hier mooi ;-).

Daarna ging onze reis om 6u 's morgens terug naar Sofia. Maarten, er klopt niks van wat je verteld had: Sofia is echt mooi en leuk! We hebben er een geleide wandeling gedaan van bijna 3 uur langs alle belangrijke pleinen, gebouwen, ... van de stad. Leuke weetjes en heel boeiend! De volgende dag hebben we dan een fietstocht gedaan doorheen Sofia, Sofia Green Tour: een fietstocht door het centrum en de parken rondom. Heel leuk!

Uiteindelijk hebben we Sarah afgezet aan de luchthaven en de assistent en Elena opgepikt om naar deze villa te komen.

Conclusie: een topreis in een mini-budget. We hebben heel vaak gezegd: Amai, dit is echt het leven :) Ook nog: we hebben 9 dagen geen wolk gezien en ik denk dat de temperatuur enkel 's avonds onder de 30° kwam.