MarijkeVerhasselt.reismee.nl

Het dagelijkse leven

Ondertussen hebben we Hanne afgezet en blijven we nog met z'n tweetjes over. Nog wat nieuwe weetjes van het dagelijkse leven hier: het werk gaat beter, het weer is afwisseld en we eten nog altijd heel lekker. Elke dag een chopska salad en dan een hoofdgerecht. Gisteren hebben we ook de plaatselijke groentenmarkt uitgeprobeerd. Heel vriendelijke mevrouwtjes allemaal, die ons Bulgaars willen leren ;-). Ook onze werkmannen, Milcho en Filip, zijn nog altijd geweldig. We verstaan en spreken al wat beter Bulgaars, maar ze moeten vooral lachen als we ze niet verstaan. Er is wel iets grappig: ze boren uren in de grond zonder te zagen, maar grote ramp als ze nog 100 m tot de auto moeten lopen. Resultaat: die arme auto moet nu ipv te stoppen op het einde van het veldweggetje een heel stoppelveld door. Het gaat bergop en bergaf, en door de vele tractorsporen is het een heus hobbelritje, maar dan zijn de mannen gelukkig. We noemen het daar ondertussen al 'de safari'. Ahja, en Milcho blijft maar kado'tjes geven! Vandaag had hij 2 grote trossen druiven en 6 komkommers bij.

Nog enkele weetjes vanop de Bulgaarse wegen: we hebben nog maar eens een overstekende kudde koeien gehad, een hond die plots oversteekt, paarden en ezels met een kar en vogels die het spel 'blijf zo lang mogelijk zitten voor je wegvliegt' spelen. Auto's kom je hier amper tegen, maar dieren en mensen op straat in de onbewoonde wereld des te meer.

Nu maken we ons eerste Bulgaars onweer en harde regen mee. Ons zwembad-plan gaat dus tijdelijk niet door en dit zal ook de eerste maaltijd worden die binnen gegeten wordt. Ach, het doet ons eventjes terug aan België denken.

En om af te sluiten; onze tijdsplanning:
6.15 Wekker
7.15 Vertrek naar het dorp van de Werkmannen en naar ons veld
8.00 Start van het werk
10.30 Pauze met boterhammen, fruit en vooral veel koekjes en vragen van de werkmannen (over wat onze papa's van werk doen, hoeveel wij verdienen, broers en zussen, huisdieren, ...)
14.00 Werkmannen terug naar hun dorp brengen
Daana gaan wij ofwel naar huis ofwel nog wat verderwerken
Ten laatste 22.00 en tegenwoordig eerder 21.00 Slaaptijd